pondělí 5. října 2015

Geocaching - moje první FTF a to hned 6x

Keš se za dobu své životnosti dočká různého počtu "návštěv" z řad příznivců geocachingu, tzv."kačerů", záleží na umístění a přístupnosti. Mnohdy je vodítkem k návštěvě i známka její oblíbenosti, která vypovídá o tom, jak předešlé "kačery" zaujala svým provedením. Bez ohledu na předešlé "atributy" má ale každá keš, která právě vznikne, jisté privilegium. A to, že ji chce získat každý. Respektive každý chce být zapsán mezi prvními třemi zápisy do nového logbooku (zápisníku). Mezi "kačery" jsou známy tyto zápisy jako termíny:

 "FTF" (First To Find) – první nálezce keše
"STF" (Second To Find) – druhý nálezce keše
" TTF" (Third To Find)    – třetí nálezce keše


Zápisy (logy) na místě čtvrtém a dalším již nehrají velký prim. Spolu s těmi prvnímu třemi ale slouží jako dokumentace toho, kdo keš nalezl. Zároveň jsou jakousi odměnou pro toho, kdo keš založil. Čím jsou logy delší a "pochvalnější", tím pro něj lépe. Ale abych se vrátil zpátky k vysvětlení toho, jak klání o ty první tři místa vlastně probíhá. Již jsem se o tom zmínil v jiném článku, takže se budu trošku opakovat. 






Pro barvitejší ilustraci ještě přikládám odkaz na to, jak zápolení detailně  vypadá u konkrétní keše na Havířovsku. ODKAZ.
O spuštění nové keše se "kačeři" dozví prostřednictvím SMS v mobilu. V momentu "spuštění" keše se rozpoutá jakási "časovka", kdo se na dané místo dostane rychleji a keš nalezne. Že výhodu mají ti, kteří bydlí poblíž nové keše, je nasnadě. Havířovsko je známé tím, že je zde hodně zaregistrovaných příznivců geocachingu a tudíž je veliký "hlad" po získání pozic na "bedně".



Tady není výjimkou, že do půl hodiny po spuštění tradiční keše už bývají všechna tato místa spolehlivě obsazena. To první obvykle do 10 minut. Hráči geocachingu ("kačeři") se v této souvislosti dělí na dvě skupiny. Jednu tvoří ti, kteří si platí prémiové členství cca 800Kč ročně a dostávají o spuštění keše zprávu do mobilu. Druhou, o hodně početnější tvoří ti, kteří nic neplatí a žádnou zprávu nedostávají. Kdo tím pádem bude dříve u nové keše je jasné.
Nádherný výhled na Lysou horu od této kešeJá patřím k těm co zprávy nedostávají a tudíž jsem smířen s tím, že si na pozice FTF, STF a TTF vůbec nemám dělat "zálusk". Přesto jsem získal, díky brouzdání na mapě geocachingu zrovna v příhodnému čase spuštění keše, již několik třetích míst (TTF). Pro vysvětlení: Tak jako prémioví členové  dostanou o nové keši zprávu, tak všichni příznivci geocachingu tuto skutečnost zaregistrují novou ikonkou keše na geocachingové mapě. Mně se 2.10. 2015 ovšem povedl jeden "husárský" kousek. 1.10. 2015 kolem 22°° hodiny jsem zaregistroval sérii nových keší v oblasti Travného (Beskydy). A ani jedna nebyla zatím objevena.  


Dle pozdějších info, tyhle keše byly spuštěny již někdy odpoledne. V porovnáním s tím, jaké jsou mé zkušenosti z Havířova, je udivující, že jsou ještě "panenské". Vzhledem k tomu, že v čase kdy jsem jejich výskyt zjistil, již panovala venku noc, teplota kolem 0°C, odhadem v horách bude o 4 - 5°C méně tak jsem záměr  vyhledat tyto keše nechal na ráno. Stejně jsem měl v plánu, že si zítra dám výlet na kole do Beskyd.
Ráno akorát koriguji původně plánovanou trasu tak, abych se napojil někde uprostřed do oblasti největší koncentrace nových keší. Že bych mohl získat pozici na bedně si připouštím jen lehce, neboť logy těch prvních můžou být zapsány s velkým prodlením, dle toho, jak mají možnost dostat se na net. Z domu vyjíždím kolem půl deváté, na místě první keše "5 MST Vodopády" po cca ujetí 45 km, jsem něco po jedenácté. Po vytáhnutí keše z úkrytu nejdříve nemůžu věřit svým očím, logbook je skutečně čistý, ještě nikdo přede mnou zde nebyl. Opravdu jsem nevěřil, že se podobného okamžiku někdy dočkám.

 

Vůbec mi nevadilo, že jsem si proto musel zajet tak daleko, v Havířově a okolí bych neměl šanci. Beskydy, do kterých tak rád jezdím, mi oklikou připravily pěkný dárek v podobě možnosti získání mého prvního FTF.
Od této chvíle je budu mít ještě raději. Při logování tohoto FTF si tento pocit pěkně vychutnávám a snažím se trošku písmo "vymalovat", aby to mělo punc slavnostní chvíle. Moc mi to nešlo, ale snaha byla.


Po zalogování keše  "Vodopády" jsem se rozhodoval, kterým směrem se vydat. Zda mám jet dolů, kde bylo riziko, že potkám někoho, kdo již provedl u prvních čtyř log "FTF" a nebo raději nahoru směrem na Papročku. Intuice, že pokud ještě nikdo nedošel sem, tak nahoře taky ještě bude čistý logbook, se mi za chvilku potvrdila. Jen co jsem vyšlápl dalších pár stovek metrů. Po příjezdu ke keši "6 MST Výhledy III" zjišťuji, že dnes mám moc prima den. Jednak na mne opět čekal čistý logbook a jednak keš je umístěna na nejlepším místě, co mohla být. Nabízí se od ní krásný výhled na masív Lysé hory od údolí v Krásné až nahoru po vrchol. Při logování mého druhého dnešního "FTF" jsem si rád dopřál pohled na Lysou a vzpomněl na svou keš, která tam někde v okolí vysílače je ukryta.

Když už jsem měl dvě "FTF", řekl jsem si, že trio by bylo moc hezké a tak sedám na kolo a opět zabírám do kopce a zdolávám další výškové metry k vrcholu Travného. Další keš se jmenuje 7 MST Pramen Foldynova potoka. Po příjezdu k ní dle předpokladu zjišťuji, že ani zde ještě nikdo nebyl a logbook se na mne směje svou čistotou.


Opět zapisuji "FTF", dnes už třetí a nemůžu stále uvěřit té obrovské náhodě, která mne u této série keší potkala. Když si jen pomyslím, že uběhlo minimálně 14 hodin od spuštění a právě já mám tu výsadu být první. Po ukrytí keše na místo se najednou objevil na cestě člověk, ze kterého se vyklubal "kačer" Goemady.
Ten šel zezdola po trase od Krásné a vybral "FTF" pěkně od první keše až po čtvrtou. Od páté po tuto sedmou se musel díky mně spokojit s pozicí "STF". Od něj jsem se dověděl, že keš "svítila" na netu již včera po poledni, tedy je momentálně skoro 20 hodin v provozu.

  I když jsem chtěl po této keši zahájit "sestup" z Travného a vydat se pod Lysou horu, tak neodmítám nabídku Geomadyho, která vznikla ani nevím jak, na společný odlov dalších keší. Kousek dál po trase se nacházíme společně keš "8 MST Výhledy IV" . Zde už nemaluji "FTF" jako u předchozích tří keší, ale nechávám logovat Geomadyho, který to provedl trošku jednodušeji, ale stejně účelně.

 

Mezi kačeří komunitou platí, že pokud se sejde u keše současně více lidí, mohou logovat společně, třeba "FTF" jako my dva v tomto případě. Takže mám zalogováno své dnešní čtvrté "FTF" a jdeme dál. To jsem ještě netušil, jaký jsem si na sebe "upletl bič". Další keš "9 MST na mezipatře" je s otazníkem, pro její získání musíme vyřešit malinký rébus s azimutem. Ale pro Geomadyho je to otázka chvilky. Horší to bylo s postupem k ní. Abychom se dostali k této  keši, museli jsme opustit pohodlí asfaltky a dát se všanc prudkému stoupání po lesní stezce směrem k vrcholu Travného po modré TZ. Mně nezbylo než hodil kolo na rameno a ukázat parťákovi, že přesto, že mi je víc než padesát, tak ještě nepatřím do starého železa. Nesl jsem kolo skoro 450 metrů do kopce, jenom občas mi terén dovolil můj dopravní prostředek vedle sebe tlačit.



Nevím, jak moc jsem Geomadyho  zdržel při výstupu, ale nahlas si neztěžoval, akorát podotkl, že tuhle keš jsem si opravdu zasloužil.  Takže pro rekapitulaci - i pátá keš "na mezipatře" byla pro nás dva "FTF". Pětka "FTF" je pěkné číslo, už bych měl být spokojen víc než dost a pomalu začít jet za svým dnešním cílem pod Lysou. 
Geomady mi avšak navrhuje, že bych mohl po trase zdolat ještě jednu, když tím směrem stejně jedu. Slovo dalo slovo, on k ní míří rovnou po modré TZ přes vrchol Travného, já na kole spodem po lesní cestě a pak kousek do kopce po zelené TU. Scházíme se skoro současně u keše "10 MST studánka Travný",  Geomady pak zapisuje náš poslední společný log s "FTF". Docela nám to spolu "odsýpalo". bylo to poprvé, co jsem hledal keše s někým mimo okruh rodinných příslušníků. Mne ale jaksi již tlačí čas, nemohu již dál pokračovat v putování za dalšími kešemi a tak se zde loučíme. Mám na kontě šest "FTF" ze série cca 17 nových keší, pocit uspokojení víc než dokonalý. Tak prima den v Beskydech jsem nečekal ani v těch nejsmělejších snech, kdo by to jen tušil včera večer, když jsem sérii těchto keší na netu objevil.





Žádné komentáře:

Okomentovat