pondělí 26. října 2015


Borůvky se sněhem (skutečným), podávané na Lysé hoře            19.11. 2009    102 km



V listopadu už lze jen s obtížemi najít vhodné počasí k výletu na kole na Lysou. Což o to, hezké dny by se ještě sem tam vyskytly, ale potíž je spíše v tom, že kolem vrcholu už leží na přístupové cestě větší či menší množství sněhu. Přesto mně něco láká tento "handicap" nějak prolomit. První předpoklad, aby bylo pěkné počasí dnes mám a  co se týče sněhu na Lysé, tak sdílím optimismus. Je krátce po dosti velké oblevě, takže s původní metrové sněhové přikrývky by tam už nemuselo zůstat moc. Nemusí byt pryč všechen, bohatě mi postačí, aby byla volná asfaltka a sníh kolem mi pak může být vhodnou kulisou pro podzimně - zimní fotky. Mám nějakou představu o stromech s barevným listím ve sněhu, ale listnáče již bývají v tuto dobu většinou holé. 


Snad natrefím aspoň na nějaký ten dub a nebo buk, ty mívají listí hodně dlouho. S vizí na takto zajímavé fotky vyrážím do hor. Zpočátku to vypadá jako každý z mnoho mých podzimních výjezdů na Lysou. Bylo chladno, ale ne moc a po téměř po čtvrtý km ve stoupání na Lysou byla viditelnost do kraje celkem ucházející. Pohled nahoru dával tušit, že o tuto vymoženost v blízké době asi přijdu a že se můžu těšit na mlhu. Ještě před mlhou jsem u cesty zaregistroval tabulku s nápisem "Zákaz vstupu", těžba dřeva. Pozoruji kolem sebe spoustu vyvrácených stromů, jakožto důsledku po říjnové sněhové kalamitě. Tyto stromy, teda hlavně ty, které ležely křížem přes silnici, už jsou naštěstí prořezané a průjezd mám tím pádem skoro volný. Snad někde výše nebude těžba probíhat způsobem, který by mi nedovoloval pokračovat v jízdě nahoru. Vracet se zpátky domů bez dojezdu na Lysou, když už jsem tak vysoko, se mi věru nechce.


Zatím neslyším řev motorových pil a tak tabulku nechávám tabulkou a jedu tvrdošíjně dál. Je tu sice možnost, že už dřevorubci stromy nekácí, ale je jen stahují pomocí koní na jedno místo, ale těm bych se s kolem lehce vyhnul. Mám sice trošku výčitky z porušení zákazu, ale ty netrvají dlouho. Po pár stech metrech se stopy po jakékoli činnosti ve spojitosti s těžbou dřeva nadobro vytratily, takže cesta je volná. Absence polámaných stromů výše k vrcholu byla patrně i z toho důvodu, že ve vyšších partiích lesa dosahují jehličnany menšího vzrůstu a stromy jsou méně náchylně vyvrácení resp. polámaní. 


Cestou dál nahoru přemýšlím o nějaké jisté trase, kde by mi nehrozilo, že mi nebude z důvodu těžby umožněno pokračovat dál. Ale na žádnou jinou jistou jsem nepřišel. Výjezdy dopoledne a v průběhu pracovního týdne jsou holt trošku ošidné. Tabulky se zákazy jsem na cestě k vrcholu Lysé měl možnost vidět už vícekrát a hlavně na každé z přístupových cest, umožňujících jízdu na kole. Asi vhodnější bude touto trasou jezdit jen o víkendech. To je zase nahoře spousta lidí, jeden si teda nevybere. Někde mezi šestým a sedmým km se vnořuji do mlhy a jako vždy v podobných případech tajně doufám, že než vyjedu úplně nahoru, tak mlha zůstane aspoň kousíček pode mnou. Což se samozřejmě nestalo, zůstala si pěkně tam, kde dosud byla a jen se s velikou libostí rozvalovala kolem vrcholu. 




Tím pádem mi nebylo mi dopřáno rozhlídnout se po oblacích shora, nejlépe až někde k Malé Fatře a ještě lépe k Tatrám či Jeseníkům. Ne že bych to tak ještě neznal, ale  moc rád se těším na takovéto chvíle. Dnes však mlha po výjezdu nahoru byla trošku výše, než jsem potřeboval. A nic na to nezměnil ani fakt, že dle předpovědi má být inverze a mlhy mají být uklízené někam po údolích a vrcholky hor měly být zalité sluníčkem. To se tedy bohužel nekoná, ale na druhou stranu dnes na Lysé neprší ani nesněží, což je náhodou v tomto období velké plus. Potřebuji trošku oschnout a k tomu jako vždy využívám buď Šantán a nebo Plesnivku. 


Ani dnes nečiním jinak. Přece neodjedu dolů mokrý a bez tradičního jednoho vypitého piva a kávy. Jen co jsem stihl dopít tento svůj oblíbený "pitný režim" na Lysé, obloha se na chviličku roztrhla. Čas akorát tak na to vyfotit masív Ondřejníku. Víc ani ň. Říkám si, že si počkám na další trhlinu v mlze, ale než nastala další a další uběhlo několik minut a pocit chladu se ve větru rychle zvyšoval. V takové chvíli není moc morál na lovení fotek z mlhy a raději balím věci a vydávám se na zpáteční cestu. Jak se o chvilku později po sjetí na pátý km ukázalo, byl to odjezd malinko předčasný. Pohled zpátky směrem k vrcholu prozrazuje, že došlo opět na mou starou dobrou zkušenost. Ta říká, že s blížícím se západem slunce se počasí na Lysé zpravidla vylepšuje. Stačilo počkat chvilku déle a mít celé Podbeskydí jako na dlani. Vyplatilo by se nahoře počkat, stejně už budu nejméně hodinu dojíždět k domovu po tmě. Po ujetí dalších několika km v Krásné, si toto tvrzení mohu díky pohledu na Lysou znovu připomenout. Jasná obloha všude kolem ní mluví za vše. No nic, někdy příště. 
Trasa: Havířov - Vratimov - Sedliště - FM (kolem restaurace U Mámy) - Dobrá - Nošovice - Raškovice - Krásná - rozc. Papežov - Lysá hora a zpět.

Žádné komentáře:

Okomentovat