sobota 19. září 2015

Č.Těšín - Ustroň - k prvním přehradám od pramene na řekách  Wisla (PL) a  Orava (SK) - Čadca                              200 km          4. srpen.  2004                                                


Pro více info klikni nahoře v mapce na "DETAILS". Bohužel v tomto případě se na mapovém servru GPSies.com vyskytuje chyba v načítání profilu, správný profil je zobrazen zde: Cykloserver.cz



Trasa Č.Těšín - Třinec - Lišná - Ustroň (PL) - Wisla - přehrada Jezioro Ciernianskie - Przelecz Szarcula - Stecówka - Ochodzita - Milówka - Ujzsoly - Glinka - Novoť (SK) - Zákamenné - Oravská přehada a zpátky na Zakamenné - Oravská Lesná - os.Demänová  - Vychylovka  - Nová Bystrica -  St. Bystrica - Zborov - Krásno nad Kysucou - Čadca

Cílem tohoto cyklovýletu byl záměr zavítat k prvním přehradám na  významných řekách u našich severních a východních sousedů. Vybírám si ty, která jsou zároveň v mé "dojezdové vzdálenosti", kterou jsem schopen absolvovat na kole v průběhu jednoho dne. Na Slovensku je to řeka Orava s "Oravskou priehradou", v Polsku přehrada "Jezioro Ciernianskie". V jezeře Ciernianskie se stéká tok Czarne a Biale Wisielky, dál už vytékají pod společným jménem "Wisla". 


Pojmenování řeky jménem "Wisla" se nejen pro občany prvního města pod přehradou (Wisla") ukázal jako velice příhodný. Nelze si nevšimnout, jak v tomto městě s nevšední radostí pojmenovávají v různých obměnách tímto jménem vše na co jen lze vzpomenout. Nese jej řeka, město, hotel, penzióny i různé obchůdky, taxi, minerální vody ap. Tak se zdá, že akorát mezi jmény žen tohle jméno chybí. Ale paradoxně, což jsem vůbec vzhledem k "wislománii" nečekal, tak přehrada nad městem, byť vlastně stojí u zrodu oficiální Wisly, nese jméno "Jezióro Ciernian'skie".


Abych si trošku zkrátil předpokládanou délku výletu, jedu z Havířova do Českého Těšína vlakem. Z Těšína už pěkně na kole přes Třinec - Dolní Lišnou do Polska, směr Ustroň. Od Třince cesta mírně stoupá, asi nejvíce do obce Golezsow, ale pak se prakticky až do Ustroně jede z kopce. Mezi městečky Ustroň a Wisla (459m n.m.), které spolu bezprostředně sousedí, je to prakticky po rovině. 

Pohybuji se po hlavní silnici s poměrně hustým silničním provozem a to je ještě brzy ráno. Možná proto. Občas zahlédnu v místech kolem řeky něco co by mohlo sloužit jako cyklostezka, ale tvrdohlavě jedu po hlavní a nezkoumám to. Neznám to tady a nerad bych třeba minul důležitý silniční ukazatel. 


Šplhat někde zbytečně do kopce a zpátky se mi nechce, tím spíše, že kopců si ještě dnes užiji do sýtosti. Za městem, v místě kde se zleva připojuje říčka Malinka, já odbočuji vpravo, do kopců, směr průsmyk Szarcula, resp. Istebna. Po delším táhlém stoupání se mi po levé ruce objevuje hráz přehrady "Jezioro Ciernianskie". Přehrada leží v malebném, klidném  prostředí. Přímo od hladiny se rozbíhají všudy přítomné kopce, zkrátka je to moc příjemné místo na výlet. Mohu za sebe provést malou rekapitulaci - mám na kontě ujeto na kole cca 36 km od "startu" z Těšína a mám první "trofej" v kapse.


Dalším mým cílem je první přehrada na řece Oravě, jenž ale teče již v dalším sousedním státě - na Slovensku. Pohled na mapu vypovídá, že odsud je to jen "kousek", pokud pojedu přímou cestou přes polské území. Přehradu na Oravě, ležící pod městem Námestovo, mám ve výhledu možných dálkových cílů už hodně dlouho. Dnes se tam konečně dostanu, což mne moc těší. Je to přehrada zvučného jména a spolu se Zemplínskou šíravou na východním Slovensku tvoří slavnou dvojku této země. 


Než tam ale dojedu, musím zdolat několik kopců, hlavně na polském území. První hned vzápětí, když šplhám na průsmyk Szarcula (765m.n.m.) Z něj širokou lesní cestou  se dostávám po hřebenu do Stecówky (760 m. n.m.) Následuje dlouhý sjezd do Mlaskawky (590 m.n.m.) a pak již z dálky bylo vidět, že přede mnou je nějaký kopec a kolem vrcholu se točí nějaká silnice. Mé přání v tu chvíli bylo, aby to nebyla ta, po které jedu, Bohužel byla.  Už v obci Koniaków (750 m n.m.). to bylo pěkně do kopce a cesta vzhůru pokračovala dál k vrcholu hory Ochodzita (895 m. n.m.). 


Cesta nakonec vrchol cca o 70 výškových metrů minula, avšak na oplátku jsem dostal šanci vidět množství pěkných výhledů, což taky není málo. Někdy jeden šplhá do kopců a výhledy kvůli vzrostlému porostu žádné. Po dostatečném "pokochání " sjíždím do Milówky (446m n.m.) a přes Rajczu a Ujsoly (553 m n.m.) mířím znova do kopce do sedla zvaného Przelacz Glinka (845 m n.m.), po jehož překlenutí se dostávám přes hraniční "čáru" na slovenskou "Oravu". Z hraničního přechodu Glinka - Novoť mně pak ale pro změnu čeká nádherný, téměř 30 km dlouhý sjezd (Zakamenné, Krušetnica, Breza) k Oravské přehradě (cca 600m n.m.)

Dojezd k vodní nádrži "Oravská Priehrada" jsem si náležitě vychutnal. Jednak tím, že jsem dojel do pomyslného cíle a nejvzdálenějšího místa dnešního výletu a jednak tím, že místo na na mne působilo velice příjemně. Od vody vanul chladný vítr, takže na koupání by to nebylo, byť je právě polovina léta. Ale "Orava" obecně patří na Slovensku k nádržím s nejchladnější vodou. Až doma, při psaní tohoto článku jsem si uvědomil, jak jsou si obě dnes navštívené vodní nádže podobné. 


Do obou přitékají hlavní zdrojnice s přívlastkem "Bílá" a "Černá", akorát že tady to není "Wiselka" ale "Orava". Moc krásná náhoda. Zpátky od přehrady jedu zčásti po stejné silnici, jakou jsem sem přijel, tedy směr Zakamenné. Tady ale odbočuji vlevo směr na Oravskou Lesnou (780 m n.m.). Od rozcestí v Zakamenném je to ale již podstatně více do kopce. Aspoň to má tu výhodu, že se můžu nahoře na kopcích "kochat" pohledem na krásné hory, polité podvečerním sluncem. Zejména v okolí osad Kubínska (880 m n.m.) a Demänová (930m n.m.) výhledů bylo požehnaně. Demänová je posledním kopcem a z ní až do Čadce (420 m n.m.) je to buď jen dolů a nebo po rovině. Přímo ideální část trasy, když má člověk časové manko. Na vlakové nádraží v Čadci dojíždím v 18.30 hod. a úsek  Čadca - Č. Těšín - Havířov již  absolvuji vlakem.