čtvrtek 21. května 2015

Cyklotrasy v Beskydech - oblast Lysé hory. Trasa č. 4: Krásná - rozcestí k vrcholu Travného - rozcestí Plato -  Visalaje - Vyšní Mohelnice - Pasička- Zimný - Lysá hora:

Fotogalerie

Pro více info klikni v mapce nahoře vpravo na "DETAILS"
Odbočka v Krásné na tuto trasu se nachází vlevo v levotočivé zatáčce, kousek před penzionem Pod Žorem. Odbočka má asfaltový povrch a nejde ji minout, navíc je zde v galerii přiloženo i její foto. Asfaltový povrch provází trasu téměř po celé její délce. Pokud se budete držet vodítka lepšího povrchu a neodbočovat na kvalitativně horší polní cesty, tak nezabloudite. První z možných odboček je odbočka vlevo Na Přelači k hájence. Pokud si nechceme odpočinout na pěkné louce u hájenky, tak pokračujeme dál rovně, následujíc zimní značení běžkařské trasy po zelené TZ.

Po minutí tohoto rozcestí dosavadní docela náročné stoupání se přece jen změní na mírnější, řekl bych dokonce, že se jede dlouho téměř po vrstevnici. Tuhle pasáž si tím pádem lze docela vychutnat, akorát těch výhledů by mohlo být více. Vzrušení se tak člověk dočká  až na rozcestí v lokalitě Papročka. Dosavadní vodítko na každém z rozcestí - pokračovat po lepší asfaltové cestě najednou padá, neboť zde jsou obě cesty stejně vypadající. Akorát že ta vlevo do kopce je tou, po které potřebujeme pokračovat a po které se vyšplháme až na rozcestí  s nejvyšším místem popisované trasy - k odbočce k vrcholu Travného. (kolem 950 m.n.m.)  Celý průběh stoupání vede, jak jsem se zmínil v úvodu, po asfaltu (cca 8 km).

Na rozcestí k vrcholu Travného stoupání konečně vystřídá klesání, asfalt na úseku cca 500m zase  drobné kamínky, ty později nahradí šotolina. Tento povrch umožňuje svižnou jízdu, navíc z kopce a vydrží až někde po rozcestí po rozcestí Plato (850 m.n.m.), kde se změní na asfalt. Posléze, kousek za Plato projedeme kolem hory se zvláštním jménem Vysoký Rykali, jenž nás doprovodí až na Visalaje.

Od začátku stoupání z Krásné až po Visalaje, lze přes občas se vyskytující průseky v lesním porostu sledovat masív Lysé hory na protilehlé straně. Tím, že ji vlastně objíždíme v pomyslném půlkruhu, máme možnost si ji "prohlédnout z různých stran. Nutno poznamenat, že výhledy to jsou moc prima. Po projetí Visalají se Lysá hora na krátký čas ztratí z očí, totéž platí i hladším povrchu na trase. Místy se vyskytne volné drobné kamení, zejména v úsecích s větším sklonem. Z toho důvodu je vhodné použít mezi Visalajemi a Pasičkou horské kolo a tím pádem i na celou trasu.

V oblasti Vyšších Mohelnic se vám může stát, že budete muset své kolo tlačit v úseku cca 200 m cestičkou mezi loukami až k nejbližším stavením nahoře. Od Pasičky až po vrchol na Lysé vede trasa po asfaltu. Možnost doplnit vodu z přírodního zdroje se nabízí asi v polovině úseku mezi rozcestím Na Přelači a rozcestím Papročka, pak v sezóně je docela velká šance doplnit tekutiny v chatě a hotelích na Visalajích a taky ještě přírodní studánka na Zimném, stačí odbočit u informačního panelu vpravo k odpočívadlu (ve směru na Lysou)