úterý 28. dubna 2015

Z archívu : Moje zážitky z cest v  dřívější  "knižné" úpravě, ještě když "nebyl" internet.



(1993 - 2008) V okruhu mých známých jsem nebyl sám, kdo si po návratu ze svých výletů, dělával poznámky či zápisky o těchto výletech. Někomu stačil obyčejný sešit, někdo si rovnou začal psát kroniku s malovanými obrázky, doplněnou fotkami. Oboje se dobře hodily třeba pro dobu pozdější, třeba kdy bylo zapotřebí něco vyhledat při plánování nových "dobrodružství". Nebo prostě jen tak si zalistovat "za dlouhých zimních večerů" a načerpat inspiraci na jaro. Zatím co zážitky z výletů pomaličku odeznívaly, zaznamenané zápisky spolehlivě vrátily události do stavu "čerstvosti".

 

Kromě obligátních dat jako byl popis trasy, mapka, průběh počasí ap., jsem zaznamenával i některé drobnosti, co mne cestou zaujaly. Občas zbylo místo i na shrnutí pocitů z nějaké události, která měla souvislost s výletem. Nebývalo mi zatěžko dát dohromady, třeba jen k 90 km dlouhému výletu, článek i o velikosti formátu A4. Pro úplnost jsem text ještě vhodně doplnil fotkami a jeden z mnoha dílů kroniky byl na světě.


Tuto původní, psanou verzi kroniky, ve formě vázané knihy, jak znají mnozí dříve narozeni, jsem pro "pracnost" ale brzy opustil. Napomohlo k tomu to, že začala být cenově dostupná technologie domácích tiskáren k PC. Rázem se pro mne kombinace PC a tiskárny ukázala jako nejvhodnější pro kronikářské účely v té době. Text na PC se ve Wordu dal kdykoli snadno upravovat, pravopisné chyby se ukazovaly samy a prsty od ťukání do klávesnice nebyly tak unavené jako od tužky. Jedinou starostí bylo, jak vytisknutým stránkám dát podobu „knížky“. 


Sešití listů v knihařství by bylo drahé a navíc by bylo možné jej uskutečnit až po naplněné kapacity obalu. Jako nejvhodnější mi tedy přišlo vytisknutou stránku formátu A4 s již nalepenými fotkami z výletu vsunout do průhledné fólie, tzv. Euroobalu. Tyto "stránky" jsem pak zacvaknul do šanonu a "kniha" byla na světě. Vhod mi přišlo taky to, že jsem kdykoli mohl její obsah rozšířit. Pro názornost nabízím detailní pohled na 7 naskenovaných stránek z výletu „Kolem Hrubého Jeseníku“ (odkaz)



Rychlý vývoj technologií ale způsobil, že i kombinaci tiskárna – PC brzy „odzvonilo“. S dostupností internetu do běžných domácností a postupnou „PC gramotností“ uživatelů internetu přišla na pořad dne tvorba webových stránek.  Rázem se nabídla spousta možností, jak prezentovat další a další své fotky z výletů. Už jsem se nemusel omezovat jen na dvě - tři fotky na doplnění článku formátu A4, na web bylo možno "hodit"  klidně i 50 fotek z výletu. Později se sice ukázalo, tahle "vymoženost" nadrbou stranu rychle plní kapacitu webových stránek. Na tohle šlo ale „vyzrát“ tím, že na webu jsem nechal  jen články s malými náhledy fotek. Odkazy na ty „velké“ a na ucelené alba  pak probíhaly přes úložiště "picasa" a "Rajčete". No a v současné době, abych se nenudil, tak tohle vše ještě „přepisuji“ na blog, který se mi na mé účely zdá být nejvhodnější. Věřím, že tohle již bude konečná, finální podoba, už je vskutku načase.




Dnes jen s lehkým úsměvem vzpomínám na tehdejší striktní omezení mapových servrů, kde bylo výslovně zdůrazňován zákaz kopírovaní map. Dělalo mi to jisté potíže, protože mi přišlo vhodné doplňovat výlety mapou, na které jsem měl potřebu vyznačit projetou trasu. Řešil jsem to buď „ručně“ namalovanou mapou a nebo přidáním odkazu na zdroj (výrobce) mapy u použitého mapového výřezu.  Nyní se ani nechce věřit, že ty samé mapové servry se předhánějí, aby si zájemce stáhl mapu právě u nich. Nabídky s naplánováním trasy a sdílení tras s co nejvíce uživateli, jsou již úplně běžnou vymožeností producentů map. Tento obrat o "milion" stupňů je vskutku neskutečný. Mapové servry neustále rozšiřují nabídku a vymýšlejí supr novinky, jen aby co nejvíce zaualy. O tom, že někdy si projedu na netu po mapě nějakou trasu, načítá se mi profil, nastoupané metry, ujeté km a ukážou fotky z projížděných míst a pod, to se mi akorát zdálo v těch nejpříjemnějších snech. Dnes je to běžná realita. A krásná.

Zde tak nabízím aspoň krátký pohled zpátky na několik stránek z dvou "knih", které jsem stihl do té doby vytvořit. 




Ukázka z výletu popisujícího trasu v Nízkém Jeseníku a zaznamenání momentu krátkého zastavení u Víti Dostála před jeho farmou Šťastná planeta v Hlubočci, asi 3 roky po jeho návratu z úspěšné cesty kolem světa. Návdavkem si odnáším od něj kresbu kola a autogram


 




Vpravo: Povídání o zdařilém cyklozájezdu do italských Alp v oblasti Ponte do Legno.

Vlevo: Část článku s netradičním zaznamenáním výškového profilu z dvou výjezdů na Lysou za sebou v jednom dni

 






Část článku popisujícího zdolání průsmyku Passo dello Stelvio (2758m.n.m.), vpravo certifikát obdržený na vrcholu

 





Část popisu výletu na Vychylovku, přes Vrátnou dolinu, krátce na Považí a zpátky na Kysuce (Slovensko)









Vlevo: Mapka a část článku z výletu na Oravu. Na ukázku přináším ručně kreslenou mapu výletu. Této době byla poplatná strategie strikného zákazu šíření mapových podkladů mimo osobní potřebu u papírových map a v obdobném duchu se to neslo i později i u map na netu. Proto tato "kreslená" varianta, pokud jsem s distributory nechtěl přijít "do křížku". 

Vpravo: O jednom barevném podzimním výjezdu na Lysou.





Žádné komentáře:

Okomentovat